Oyuncu Fırat Tanış, dünya genelinde siyaseti kirli ve yalan üzerine kurulu olarak değerlendirdi.
Bu sezon tek kişilik ‘Gelin Tanış Olalım’ ve Sevinç Erbulak ile ‘Ayrılık’ isimli oyunları aralıklarla Avcılar’daki Barış Manço Kültür Merkezi’nde de sahneleyen Fırat Tanış, seyircinin kendilerine gösterdiği yoğun ilginin çok büyük önemi olduğunu söyledi. DHA muhabirinin sorularını yanıtlayan Tanış, Fikirtepe’de okuduğu Mehmet Beyazıt Lisesi’nde tiyatro ile ilgilendiğini, İstanbul Üniversitesi Konservatuvarı’nı bitirince Şehir Tiyatroları’nda çalışmaya başladığını anlattı. Fırat Tanış, rol arkadaşı Sevinç Erbulak ile Şehir Tiyatroları’ndan önce 1994 yılında tanıştıklarını, Ak Sanat’taki atölye çalışmasına katılan yüzlerce isimden biri olduğunu ifade etti. Şehir Tiyatrosu’nda 4 sezon çalıştıktan sonra ‘Sır Çocukları’ filmi ardından televizyon ve tekrar tiyatroda oynadığını anlatan Fırat, çeşitli durumlara uyum sağladığını bazen de “Ben buraya uymam kardeşim” deyip çektiğini, yaşamında büyük bir pişmanlık bulunmadığını ifade etti.
‘GELİN TANIŞ OLALIM’ VE ‘AYRILIK’
Tanış, ‘Gelin Tanış Olalım’dan önce her birinin ayrı öyküsü bulunan türkülerden müzikli oyun, gösteri olup- olamayacağı sorusuna kafa yorduğunu, bunun yanı sıra Anadolu’da ‘Ezbere dayalı bir kabul’ bulunduğunu göz önüne aldıklarını belirterek şöyle dedi:
“Yunus Emre, Mevlana, Kaygusuz, Anadolu erenleri, ermişlerinin Anadolu kültürünün bu mozaiğinin çocuklarıyız. Ezberden kaynaklı ön kabulü biraz sormak, sorgulamak istedik. Bunu yaparken de Amerika’yı yeniden keşfetmedik. En basit, yalın olandan yola çıktık. Abdallık kurgusu, Anadolu filozofu ekseninde bugünkü ifade ile ‘bir yol hikayesi’ kurduk. Oyunda ne zaman yaşadığı çok önemli olmayan biri; dedesini Kaygusuz, onun dedesinin Yunus, hatta kendi torununu başka bir abdal sayarak anakronik zaman içerisinde, fantastik biri görmediğimiz bir çocukla birlikte yolculuğa çıkardık. Yolculukta yaptıkları sohbetten seyircinin de ‘Nasiplenmesini’ esas aldık. Sohbet adalet, yol arkadaşlığı, empati, paylaşım, kibir, tevazu üstüne bir takım hikayeler anlatır. Aslında bunlar seyircimizin çok iyi bildiği kıssalar, hikayeler. Bu oyundaki seyircimiz; tam hedeflendiği gibi aslında. Beyaz yakalıdan mütedeyyine, ulusalcısından milliyetçisine pek çok temsiliyet, her partiye oy veren kişi gelip izledi, izlemeye devam ediyor. Orada 11 deyiş söylüyoruz, 12’ncisini seyircimiz ile birlikte söylüyoruz. Oyunumuzda Alevilik üzerinde folklorik bir tanıtım yapmıyoruz. Hatta Alevilik ile ilgili kavramları genelleştirdik. Reaksiyonlar bu çabamızın boşuna gitmediğini gösteriyor.”
Fırat Tanış, bu oyunda eline çaldığı bağlamaya ilgisi sorulunca, “Benim yaptığım sadece tıngırdatmak. Bu oyuna çalışırken biraz daha fazla zaman ayırdım. Sürekli, saz, topuz kemane, mendir çalan bir ekibimiz var. Enstrümanlar orada olunca bir ilgim var. Ufak bir atölyemiz var onun içinde zaman zaman gidip onları tıngırdatıyor, akort ediyorum, kendimce bakımlarını yapıyorum” dedi.
Fırat, Behiç Ak’ın yazdığı bir ‘Ayrılık’ oyununda modern dünyadaki kadın erkek ilişkilerini çelişkilerini ele aldıklarını ‘Cool’, havalı, bir erkek dünyasının iflasını’ oynadığını söyledi.
TİYATROYA İLGİ
Fırat Tanış, siyaseten çok çalkantılı bir dönemden geçen Türkiye’de insanlar sokağa küsmüş olabilecekleri, maddi ve manevi olarak tiyatroya gitmeyi kendilerine çok büyük bir lüks olarak görebilecekleri halde coşkulu ve seyircinin karşısına çıktıklarını vurguladı. Tanış, seyircinin bu ilgisini çok değerli bulduğunu önümüzdeki günlerde Almanya, Fransa ve Londra turneye çıkacaklarını ifade ederken ‘Ayrılık’ oyunundaki rol arkadaşı Sevinç Erbulak’ın geçen yıl kanun hükmünde kararname ile görevden bir süre uzaklaştırıldığı dönemde aynı sahneyi paylaşma fırsatını bulduğunu anlattı. Bugüne kadar sinema, televizyon dizilerinde de oynadığı halde tiyatrodan aldığı hazın bambaşka olduğunu vurgulayan Fırat Tanış, ‘Politik düzlem’ olarak nitelendirdiği her alandaki tiyatro oyunu veya sinema filmlerinde siyaset yapıldığını savundu.
SİYASET GÖRÜŞLERİ
Oyuncu Fırat Tanış, bir soru üzerine kimseyi yönetme gibi şahsi tasarrufu olmadığını, biri tarafından da yönetilmeyi de doğru bulmadığını anlattı. Tanış, tüm dünyada iktidar veya muhalefet ayrımı yapmadan siyaseti her zaman kirli ve biraz gerçeğe aykırı bulduğunu, ancak toplum içerisinde yaşayan herkesin bir anlamda bu siyasetin bir parçası haline gelindiğini söyledi. Fırat Tanış, Türkiye siyasetine ilişkin şöyle konuştu:
“Gördüğüm kadarıyla herkesin alınganlaşabileceği gerilimli bir süreç içerisindeyiz. Muhalefette bir sıkıntı olmasa, muhalif olma biçimi ve şekli ile ilgili bir şeyden söz ediyorum her halde böyle bir gerilim tablosu yaşanmazdı diye hissediyorum. Yani muhalefet bu kadar gevşek ki iktidar da böyle davranabiliyor. Burada muhalefet ile ilgili sıkıntı olsa gerek. Açıkçası bu ‘bidon kafa- çomar’ muhabbeti beni çok rahatsız ediyor. Bu ülke insanları böyle bir hitabı hak etmiyor. Demek ki yukarıdaki siyasi aktörlerin üslubu böyle ki bir şekilde bu üsluba dönmüş bir şekilde. Bundan kaçınılması gereken şeyler. Siyaset ilgimi çekmiyor. Benim yaptığım iş çok daha kalıcı. Kadın- erkek ilişkileri konusunda bakanlık nezdinde 20 saatlik çalışma olsa benim burada ‘Ayrılık’ta 1 saat 20 dakikada anlattığımdan daha konsantre, etkili anlatabilir mi? ‘Gelin Tanış Olalım’da siyasi farklılıklarına bakmadan insanlarla hep birlikte türkü söylüyoruz. İnsanlar salondan çıkarken yüzlerindeki ışığı gördüğüm zaman sanat ve tiyatronun ne kadar değerli bir şey olduğunu anlıyorum. Siyaset bu kadar etkileyemez. Dünyanın hiçbir çağında etkileyemedi.”
Oyuncu Fırat Tanış, dünya genelinde siyaseti kirli ve yalan üzerine kurulu olarak değerlendirdi.
Bu sezon tek kişilik ‘Gelin Tanış Olalım’ ve Sevinç Erbulak ile ‘Ayrılık’ isimli oyunları aralıklarla Avcılar’daki Barış Manço Kültür Merkezi’nde de sahneleyen Fırat Tanış, seyircinin kendilerine gösterdiği yoğun ilginin çok büyük önemi olduğunu söyledi. DHA muhabirinin sorularını yanıtlayan Tanış, Fikirtepe’de okuduğu Mehmet Beyazıt Lisesi’nde tiyatro ile ilgilendiğini, İstanbul Üniversitesi Konservatuvarı’nı bitirince Şehir Tiyatroları’nda çalışmaya başladığını anlattı. Fırat Tanış, rol arkadaşı Sevinç Erbulak ile Şehir Tiyatroları’ndan önce 1994 yılında tanıştıklarını, Ak Sanat’taki atölye çalışmasına katılan yüzlerce isimden biri olduğunu ifade etti. Şehir Tiyatrosu’nda 4 sezon çalıştıktan sonra ‘Sır Çocukları’ filmi ardından televizyon ve tekrar tiyatroda oynadığını anlatan Fırat, çeşitli durumlara uyum sağladığını bazen de “Ben buraya uymam kardeşim” deyip çektiğini, yaşamında büyük bir pişmanlık bulunmadığını ifade etti.
‘GELİN TANIŞ OLALIM’ VE ‘AYRILIK’
Tanış, ‘Gelin Tanış Olalım’dan önce her birinin ayrı öyküsü bulunan türkülerden müzikli oyun, gösteri olup- olamayacağı sorusuna kafa yorduğunu, bunun yanı sıra Anadolu’da ‘Ezbere dayalı bir kabul’ bulunduğunu göz önüne aldıklarını belirterek şöyle dedi:
“Yunus Emre, Mevlana, Kaygusuz, Anadolu erenleri, ermişlerinin Anadolu kültürünün bu mozaiğinin çocuklarıyız. Ezberden kaynaklı ön kabulü biraz sormak, sorgulamak istedik. Bunu yaparken de Amerika’yı yeniden keşfetmedik. En basit, yalın olandan yola çıktık. Abdallık kurgusu, Anadolu filozofu ekseninde bugünkü ifade ile ‘bir yol hikayesi’ kurduk. Oyunda ne zaman yaşadığı çok önemli olmayan biri; dedesini Kaygusuz, onun dedesinin Yunus, hatta kendi torununu başka bir abdal sayarak anakronik zaman içerisinde, fantastik biri görmediğimiz bir çocukla birlikte yolculuğa çıkardık. Yolculukta yaptıkları sohbetten seyircinin de ‘Nasiplenmesini’ esas aldık. Sohbet adalet, yol arkadaşlığı, empati, paylaşım, kibir, tevazu üstüne bir takım hikayeler anlatır. Aslında bunlar seyircimizin çok iyi bildiği kıssalar, hikayeler. Bu oyundaki seyircimiz; tam hedeflendiği gibi aslında. Beyaz yakalıdan mütedeyyine, ulusalcısından milliyetçisine pek çok temsiliyet, her partiye oy veren kişi gelip izledi, izlemeye devam ediyor. Orada 11 deyiş söylüyoruz, 12’ncisini seyircimiz ile birlikte söylüyoruz. Oyunumuzda Alevilik üzerinde folklorik bir tanıtım yapmıyoruz. Hatta Alevilik ile ilgili kavramları genelleştirdik. Reaksiyonlar bu çabamızın boşuna gitmediğini gösteriyor.”
Fırat Tanış, bu oyunda eline çaldığı bağlamaya ilgisi sorulunca, “Benim yaptığım sadece tıngırdatmak. Bu oyuna çalışırken biraz daha fazla zaman ayırdım. Sürekli, saz, topuz kemane, mendir çalan bir ekibimiz var. Enstrümanlar orada olunca bir ilgim var. Ufak bir atölyemiz var onun içinde zaman zaman gidip onları tıngırdatıyor, akort ediyorum, kendimce bakımlarını yapıyorum” dedi.
Fırat, Behiç Ak’ın yazdığı bir ‘Ayrılık’ oyununda modern dünyadaki kadın erkek ilişkilerini çelişkilerini ele aldıklarını ‘Cool’, havalı, bir erkek dünyasının iflasını’ oynadığını söyledi.
TİYATROYA İLGİ
Fırat Tanış, siyaseten çok çalkantılı bir dönemden geçen Türkiye’de insanlar sokağa küsmüş olabilecekleri, maddi ve manevi olarak tiyatroya gitmeyi kendilerine çok büyük bir lüks olarak görebilecekleri halde coşkulu ve seyircinin karşısına çıktıklarını vurguladı. Tanış, seyircinin bu ilgisini çok değerli bulduğunu önümüzdeki günlerde Almanya, Fransa ve Londra turneye çıkacaklarını ifade ederken ‘Ayrılık’ oyunundaki rol arkadaşı Sevinç Erbulak’ın geçen yıl kanun hükmünde kararname ile görevden bir süre uzaklaştırıldığı dönemde aynı sahneyi paylaşma fırsatını bulduğunu anlattı. Bugüne kadar sinema, televizyon dizilerinde de oynadığı halde tiyatrodan aldığı hazın bambaşka olduğunu vurgulayan Fırat Tanış, ‘Politik düzlem’ olarak nitelendirdiği her alandaki tiyatro oyunu veya sinema filmlerinde siyaset yapıldığını savundu.
SİYASET GÖRÜŞLERİ
Oyuncu Fırat Tanış, bir soru üzerine kimseyi yönetme gibi şahsi tasarrufu olmadığını, biri tarafından da yönetilmeyi de doğru bulmadığını anlattı. Tanış, tüm dünyada iktidar veya muhalefet ayrımı yapmadan siyaseti her zaman kirli ve biraz gerçeğe aykırı bulduğunu, ancak toplum içerisinde yaşayan herkesin bir anlamda bu siyasetin bir parçası haline gelindiğini söyledi. Fırat Tanış, Türkiye siyasetine ilişkin şöyle konuştu:
“Gördüğüm kadarıyla herkesin alınganlaşabileceği gerilimli bir süreç içerisindeyiz. Muhalefette bir sıkıntı olmasa, muhalif olma biçimi ve şekli ile ilgili bir şeyden söz ediyorum her halde böyle bir gerilim tablosu yaşanmazdı diye hissediyorum. Yani muhalefet bu kadar gevşek ki iktidar da böyle davranabiliyor. Burada muhalefet ile ilgili sıkıntı olsa gerek. Açıkçası bu ‘bidon kafa- çomar’ muhabbeti beni çok rahatsız ediyor. Bu ülke insanları böyle bir hitabı hak etmiyor. Demek ki yukarıdaki siyasi aktörlerin üslubu böyle ki bir şekilde bu üsluba dönmüş bir şekilde. Bundan kaçınılması gereken şeyler. Siyaset ilgimi çekmiyor. Benim yaptığım iş çok daha kalıcı. Kadın- erkek ilişkileri konusunda bakanlık nezdinde 20 saatlik çalışma olsa benim burada ‘Ayrılık’ta 1 saat 20 dakikada anlattığımdan daha konsantre, etkili anlatabilir mi? ‘Gelin Tanış Olalım’da siyasi farklılıklarına bakmadan insanlarla hep birlikte türkü söylüyoruz. İnsanlar salondan çıkarken yüzlerindeki ışığı gördüğüm zaman sanat ve tiyatronun ne kadar değerli bir şey olduğunu anlıyorum. Siyaset bu kadar etkileyemez. Dünyanın hiçbir çağında etkileyemedi.”